sobota, 2 lutego 2008

Przenoszenie /usr na nową partycję

Jako że zaczęło mi brakować miejsca na partycji z linuksem postanowiłem przenieść katalog /usr na nową partycję. Podobno nie powinno się tego robić zwykłym poleceniem cp. Można wykorzystać np. polecenie rsync.

Zatem gdy już miałem gotową partycję (partycja na którą przeniosłem /usr to /dev/hda8), zrobiłem tak:

aptitude install rsync

mkdir /mnt/newusr
mount /dev/hda8 /mnt/newusr
rsync -aH /usr/ /mnt/newusr

Wykonanie ostatniego polecenia chwilkę potrwało. Następnie test czy wszystko działa:

mv /usr /usr_backup
umount /dev/hda8
mkdir /usr
mount /dev/hda8 /usr

Teraz tylko zmiana w /etc/fstab i restart. Dodałem taką linijkę:

/dev/hda8 /usr ext3 defaults 0 0

Po restarcie wszystko działało jak trzeba więc niezbyt pewny czy dobrze robię wywaliłem /usr_backup:

rm -rf /usr_backup

I żeby sprawdzić czy system się uruchomi, znów zrestartowałem komputer.

Wszystko działa... i problemy z brakiem miejsca zniknęły.

Brak komentarzy: